eredeti méretben

Megjegyzések

jbal: T. BKV sajtó. Köszönjük a tájékoztatást, arra azonban nem találtam választ, hogy a leszállásjelzőt miért dugták a jegykezelő alá. Erre ugyanis nem kötelez jogszabály. Ami a gyermekleszállásjelzőt illeti, jól megoldották a ZIU 9-es trolibuszokon, a vezetőfülke ajtaján. Talán a modern buszokon is lehetne hasonló megoldás. Ami az 1.200 mm-es szabvány betartását illeti, valóban csak a Volvo buszok igazodnak, de azok sem mindig. Mérőszalaggal járva a buszokat, felmérést végeztem a leszállásjelzők és a vészjelzők magasságáról. A Volvo buszokon valóban 1.200 mm körül vannak a leszállásjelzők, +- 2 cm eltéréssel, a 122 cm-es tehát már nem szabványos. A vészjelzők magassága 178 és 185 cm között van. Vajon a többi modern busz miért nem igazodik a szabványhoz? Ha mindenütt ugyanolyan magasságban lennének ezek a gombok, senki nem tévesztené őket össze. Néhány példa: Volvo Localo (Alfabusz), a leszállásjelző 149-150 cm, a hátsó leszállásjelző 140 cm magasan van, a vészjelző 185-190 cm, a hátsó vészjelző 167 cm magasan. MAN SL 223, a leszállásjelző 139-140 cm, a hátsó leszállásjelző 130 cm magasan van (ez már közelít a szabványhoz, legalább jól látható), a vészjelzők az ajtók fölött vannak (az Ikarus buszokon megszokott leszállásjelzők helyén), 180-205 cm magasságban. Az Ikarus 400-as buszcsaládon nagyjából megegyeznek a magasságok, a leszállásjelzők 143-149 cm magasan, a vészjelzők 178-198 cm magasan vannak. A 88-as vonalon közlekedő Mercedes Citaro buszokon 139-149 cm magasan vannak a leszállásjelzők, vészjelzőt nem találtam. 2 konkrét kérdés tehát a tájékoztatás és a felmérés kapcsán: Miért dugták a jegykezelők alá a leszállásjelzőt? Miért nem cserélik le az összes járművön, ha már egyszer ez az előírás? Tisztelettel: Juhász Balázs

oli: a kedvenc esetem pár hete volt, amikor a sofőr annyira felhúzta magát, miután már tizedszerre nyomta meg vki a rossz gombot, h egyszerűen leszállította az utasokat a Gellért tér után. nagyon élvezetes volt fáradtan gyalogolni a Móriczra.

bkv_sajto: T. Szerkesztőség! Kedves Olvasók!

A BKV Zrt. minden esetben örül az olyan kezdeményezéseknek, amelynek folytán szakemberei számára visszajelzések, javaslatok érkeznek munkájukról, az ő közreműködésükkel formálódó közösségi közlekedési szolgáltatásról. Sokszor nagyon értékes információk jutnak el a BKV-hoz, amelyeknek köszönhetően a szakértők és a döntéshozók úgy tudják alakítani a szolgáltatást, hogy az mindenki megelégedésre szolgáljon. Vannak azonban olyan esetek, amikor a racionális megoldás speciális szakértelmet, ismereteket kíván, vagy külső körülményektől függ; ezekben az esetekben magán a megoldáson nem lehet ugyan változtatni, de a részletek megismerésével azokat könnyebb elfogadni, megérteni.
A konkrét felvetés sajnos az utóbbi kategóriába tartozik. Tegyünk egy utazást a BKV-val a jogszabályok labirintusába és a járművek belsejébe, hogy jobban megértsük mi áll egy-egy döntés hátterében!
A leszállásjelző és vészjelző gombok a Volvo buszokon máshol helyezkednek el, mint a régi, megszokott Ikaruszokon. Miért van ez így? Kinek van a jármű belső kialakítására vonatkozó szabályok megalkotására kompetenciája? Kinek jó, hogy a gomb alacsonyabban helyezkedik el? – Mind racionálisan megválaszolható kérdések.
Budapesten a közösségi közlekedés járműveinek belső kialakításánál figyelembe veendő követelményeket jogszabályok határozzák meg, amelyek egyébként az EU-ban kötelező normákat érvényesítik. A BKV-nak tehát nincs törvényes lehetősége, hogy ezektől eltérjen. Olyan szabályok, olyan körülmények ezek, amelyekhez mind a BKV-nak, mind pedig az utazóközönségnek alkalmazkodni kell. Az EU-s normák olyan életteret hoztak létre, amelyekben a feltételek a korábbiakhoz képest eltérőek, de a tolerancia elvét juttatják érvényre. Ezek a leszállás-jelzők ugyanis gyerek és felnőttek számára egyaránt elérhetőek, de ne feledkezzünk meg a kerekesszékkel közlekedő utasainkról sem! Egy kis odafigyeléssel mindenki naponta tehet azért, hogy az esélyegyenlőség megvalósuljon.
Az EU normák szerint meghatározott hatályban lévő szabályok értelmében az autóbuszokon a leszállási szándék jelzését elkülönülő színű, kiálló nyomógombokkal kell biztosítani, amelyeket a padlótól nem több mint 1.200 mm magasságban kell elhelyezni. Az utastérben a leszállásjelző nyomógombokkal azonos oszlopon 1.800 mm magasan vészjelző nyomógombokat kell kialakítani, amelyek jelzőcsengőt működtetnek.
A Volvo típusú autóbuszokon a leszállásjelző burkolata sárga színű, zöld nyomógombbal, a gombon "STOP" felirattal, a vészjelző pedig piros burkolatban piros nyomógomb, a gombon "ALARM" felirattal.
Vannak azonban olyan esetek, amikor egy-egy észrevétel nagy változtatásokat eredményez. Legutóbb a Combinók ajtócsengőit cserélték le a nagykörúti lakók észrevételei folytán. De a leszállásjelzőkkel kapcsolatban is figyelembe vették a panaszokat.
Júliusra lecserélték mind a 40 Combino összes ajtócsengőjét, azaz, mivel járművenként 16 ajtó van, összesen 640 „zümmert”. A cserére azért került sor, mert a BKV Zrt.-hez eljuttatott észrevételekben kifogásolták a Combinók ajtóműködtetésénél használt figyelmeztető hangjelzések erősségét. A szakembereknek olyan megoldást kellett találniuk, amellyel az utasok és a lakók maximálisan elégedettek, de biztonsági szempontból is megfelelőek. Végül a különböző hangerősségű, hangszínű „zümmerek” közül kiválasztották a legkellemesebb hangzásút és hangerősségűt, ami még teljesíti „veszélyt” jelző funkcióját. Ezt a Siemensszel fennálló szerződés alapján, a BKV és a Siemens szakemberei közösen a gyártó cég költségére végezték el.
A leszállásjelzők elhelyezésével kapcsolatban változás ugyan a jogszabályok miatt nem történhetett, de a BKV Zrt. jobb tájékoztató feliratokkal tette még világosabbá a gombok funkcióit. A jelzőgombok gyakori összecserélését a leszállásjelző nyomógomb eddigiektől eltérő, a módosított előírásnak megfelelő 1.200 mm-es elhelyezése okozta. A járművezetők, illetve az utazó közönség észrevételei alapján a BKV Zrt. igyekszik felhívni a figyelmet a nyomógombok rendeltetésére. Az észrevételekre való válaszképpen utólag "LESZÁLLÁSJELZŐ" és "VÉSZJELZŐ" feliratokat helyeztek el a nyomógombok burkolatán.
Jó utazást kívánok!
Kiricsi Karola, BKV sajtószóvivő

kambekk: Namost az EU-tól nem minden hülyeséget kell ám átvenni! Ha a népek ennyire előszeretettel nyomkodják a (rossz helyre tett) vészjelzőt, ott akkor tán el kéne gondolkodni, és átpakolni magasabb helyre. Évtizedekig a plafonon volt a vészcsengő. Okozott ez gondot? Állt meg emiatt késve a busz? Aligha. akkor hát irány a szerelde, és pakoljuk el sebesen a rossz helyre telepített gombokat! És a mélyen fekvő metróállomások mozgólépcsőinek menetsebességét is vissza kell állítani a jólbevát "szocialista" tempóra - hiába szabja meg az EU hogy 3 m/s! A Moszkva téren pl. ez fölöslegesen hosszúvá teszi a 300 méteres feljutást...

Peti817172M: FLR-es szérián már a szemben lévő kapaszkodóra rakták a jegykezelőt, mégis előszeretettel nyomkodják a vészjelzőt. Egyébként én már többféle reakciót láttam: 1. Eleve kiékeli a vészcsengő kikapcsolót. A megoldás nem a legjobb, mert így egyáltalán nem szól. 2. Jó hosszan hagyja szólni, hagy hallja az utas, hogy mit csinált. 3. Beleszól a mikrofonba. 4. Szó nélkül kinyomja. 5. Satufék, majd kinyomja.

Synci: A Volvo buszokra az EU szabványnak megfelelően vannak felszerelve a leszállás illetve vészjelzők. Nincs mit tenni, ezt így jó

   Vészcsengő
(jbal, 2007-06-23 12:26:11, Volvo buszok)

Bizonyára csaknem minden kedves olvasó utazott már az új Volvo buszokkal. Csaknem mindig van valaki, aki (talán szándékán kívül) megnyomja a vészcsengőt. Olyankor a sofőr káromkodik is egyet (vagy néhányat). Hát igen. A leszállásjelzőt sikerült olyan jól eldugni, hogy a laikus a túl alacsonyan felszerelt vészcsengőről hiszi azt.

Megoldási javaslat: Csak meg kellene cserélni a jegykezelő és a leszállásjelző sorrendjét.

vissza